La Carrasca-Ecologistes en Acció d’Alcoi considera molt positiu que la situació de la línia ferroviària Alcoi-València i la necessitat de la seua millora guanyen un espai en l’agenda política valenciana. La reunió per a parlar d’aquesta qüestió, que va tindre lloc la setmana passada entre la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i els alcaldes d’Alcoi, Ontinyent i Xàtiva, podria ser un primer pas cap al reconeixement de la importància d’aquesta línia per a les comarques centrals valencianes.

El deteriorament del servei ferroviari entre Alcoi i Xàtiva és una conseqüència clara de la política de transport i infraestructures que han seguit els successius governs espanyols en els últims decennis, tant en temps de bonança econòmica com de crisi. Mentre els trens regionals, necessaris per a vertebrar el territori, s’han abandonat a la seua sort, s’han dilapidat quantitats ingents de fons públics en infraestructures de transport que no tenien la més mínima rendibilitat econòmica ni social, sense parlar ja dels seus problemes des del punt de vista ambiental o territorial.

El protocol que es va firmar l’any 2009 per José Blanco, com a ministre de Foment, i Francisco Camps, com a president de la Generalitat Valenciana, marca un camí cap a l’adequació de la línia i el posterior traspàs de la seua gestió al Govern valencià. La inversió necessària, uns 65 milions d’euros, és una quantitat ridícula si es compara amb el cost de les grans obres públiques: és, per exemple, el que costa construir només 3,6 km de línia d’AVE.

A pesar d’això, ni l’Estat ni la Generalitat han complit fins ara la part que els correspon segons el protocol: el Ministeri hauria d’haver fet les obres d’adequació de 48 km del traçat, mentre que el Govern valencià hauria d’haver reformat un tram de 15,5 km que inclou la variant de Benigànim.

El grup ecologista alerta del perill de continuar amb la dinàmica de passar-se la pilota d’una administració a l’altra, mentre el tren va deteriorant-se: «La millora de la línia l’han d’assumir tant l’administració central com la valenciana, cadascú la part que li pertoca; i per a això han de fixar un calendari d’actuacions i habilitar les partides pressupostàries necessàries».

La Carrasca-Ecologistes en Acció destaca que el tren té un gran futur si es millora la línia i s’ofereix un servei digne: «és un mitjà de transport amb poc impacte ambiental, molt més còmode, segur i accessible que el transport per carretera, eficient energèticament, que pot permetre el transport de mercaderies i que connecta les nostres comarques. Cal seguir l’exemple d’altres països del nostre entorn, que planifiquen el transport d’una manera més intel·ligent i utilitzant els recursos amb sentit comú».